woensdag 26 januari 2011

Het jaar van de relevantie. Doe je mee?



In dit blog noemde Ernesto Spruyt 2011 tot 'Het Jaar van de Relevantie'Geweldig idee! Relevantie is een fantastisch doel als marketeer. Sterker nog het zou de heilige missie moeten zijn van iedere marketeer om 100% relevantie na te streven. Helaas is zelfs dat streven al science fiction. Het waste-kanon levert nog teveel geld op of biedt schijnzekerheid in de 'currency of the paste': De GRP. Relevantie is anno 2011 meestal nog een gelukkige omstandigheid, iets wat achteraf kan worden vastgesteld. 

Hoop en vrees
Gelukkig gloort er hoop aan de horizon voor diegenen die geloven in 100% relevantie. Al is het te begrijpen dat bij menig dapper strijder de moed in de schoenen zinkt als een invloedrijk iemand als Adformatie baas Theo van Vugt dit soort dingen gaat zeggen"Ik denk dat de kracht van de monoloog sterk wordt onderschat" ...auw. De Amerikanen noemen dit heel puntig: 'misinformed'. Theo stelt dat consumenten niet zitten te wachten op een dialoog. Ik kan je vertellen waar consumenten wel op zitten te wachten: RELEVANTIE!

De vraag is echter hoe je relevant kunt worden. Ook dat kan ik je vertellen: om relevant te zijn moet je mensen leren kennen, dit kan alleen door vragen te stellen en te luisteren (= dialoog) en door je niet arrogant/belerend maar gelijkwaardig op te stellen (leer van Youp!). En vervolgens: kies een thema! Kortom volg de VeRGeLijK formule...

Doe je mee?
Maar terug naar Het Jaar van de Relevantie. Hoe gaan we dit speciale jaar vieren? Het liefst op een relevante manier natuurlijk...
Relevante kadootjes voor iedereen? Relevante trainingen aanbieden? Iedereen een partner die bij hem of haar past? Iedereen op het juiste moment een verjaardagsfelicitatie geven of ontvangen?

Allemaal uitstekende ideeën, maar aangezien er nog zoveel irrelevantie is en vooral zo'n gebrek aan initiatief om (überhaupt) relevant te willen zijn lijkt het me beter om te starten met het aan de kaak stellen van IRRELEVANTIE!
We moeten met zijn allen eerste het levensgrote probleem van ongeadresseerde, ongeïnteresseerde, anonieme, massale irrelevantie aan de kaan stellen. Eerst moeten er meer mensen bewust onbekwaam worden voordat de tijd is aangebroken om de vlag uit te hangen...Seth Godin zegt het zo mooi:


Vanaf heden open ik hierbij een meldpunt voor irrelevantie!!!
Stuur mij jouw irritante irrelevantie op en ik plaats het op mijn Twitter en op mijn blog(s).
om dit jaar toch nog wat feestelijk te houden beloof ik dat iedereen die bijdraagt passend en zo relevant mogelijk bedankt! Hieronder alvast wat opwarmertjes uit eigen doos:



1. Yunomi biedt mij een high tea aan...met mijn 4 vriendinnen? Huh...ik had toch duidelijk bij de inschrijving aangegeven dat ik een man was




2. Het Parool biedt mij de kans op een botox-behandeling....Lekker brutaal? Past bij mij? Bij de Amsterdammer? WTF? 


3. ABN-AMRO waar ik al 19 jaar bankier weet niet of ik een man of vrouw ben. Ze weten ook niet eens waarom ze mij een nieuwe creditcard hebben verstuurd

2 opmerkingen: