vrijdag 31 december 2010

Het decennium van de waarheid

Je ziet het nog niet al teveel terug in de media deze dagen, maar het is een feit: we sluiten niet aleen een jaar af maar ook een decennium. Ik ben geen historicus, maar je hoeft slechts goed naar de foto te kijken van het oranje van 2000 om een idee te krijgen over wat er in 10 jaar kan gebeuren. Namelijk enorm veel... maar als je niet oppast: ook verrekte weinig!

In termen van technologische veranderingen is er ontzettend veel gebeurd, dat is duidelijk. Zoiets als breedband internet is vandaag onontbeerlijk in ons leven! Je hoeft maar even wat oude internetberichten te lezen om te zien hoe primitief internet in 2000 feitelijk nog was. Om het maar niet te hebben over de Mac-i-fication van de laatste paar jaren: de ontwikkeling van GSM's naar PDA's en mobiele computers.

Het veld ligt klaar
Dus ja er is veel, erg veel veranderd ten goede. Je zou kunnen zeggen: er is een state-of-the-art speelveld aangelegd! Mooi kort gras, de lijnen zijn getrokken, de netten hangen klaar, de spelers zijn slimmer, sterker en beter getraind dan ooit tevoren. Ook zitten de tribunes vol met consumenten die ongelooflijk snel meeontwikkeld zijn met de technologische veranderingen. Zelfs de doelgroep van ouderen past zich aan met een snelheid die in voorgaande decennia ondekbaar was. Het punt is... 90% van de wedstrijden is niet om aan te zien! Het gebrek aan lef en visie doet pijn aan de ogen. Wedstrijden zijn veel te defensief, vooral gericht op niet verliezen! Daarbij rennen spelers als dolle honden achter de bal aan, ze zijn voornamelijk op zichzelf gericht. Er wordt niet samengespeeld er is te weinig wisselwerking en er wordt al HELEMAAL geen rekening gehouden met het publiek. Er is meer aandacht voor het geld, het plekje in de spotlight, de nieuwste kleur schoenen en shirtjes ruilen met de vedette na afloop. Het maximale uit de omstandigheden, kwaliteiten en de geboden kansen halen lijkt niet het belangrijkste...

Deer in the headlights
De techniek biedt ons veel en veel meer mogelijkheden dan 10 jaar geleden. De consument staat volledig opgelijnd en klaar om te interacteren; de dialoog aan te gaan met elkaar en met bedrijven. Toch zijn er nog onvoorstelbaar veel bedrijven die bevriezen 'staring as a deer in the headlights'. Alle kansen en mogelijkheden hebben, de afgelopen jaren, bedrijven voornamelijk verward tot op het punt dat ze telkens de laatste hypes volgen en vervolgens worden teleurgesteld: web 2.0, web 3.0, SEO/SEA, communities, branded content, apps, brand activation, socialmedia-strategy, twitter. Al deze zaken moeten snel-snel worden uitgevoerd en worden vervolgens half gedaan. Dit alles onder hoge druk van commercie, onbegrip en onwetendheid. Dit alles heeft per saldo geleid tot voorzichtigheid en conservatisme.

2011-2020
Deze onverklaarbare, rabiate focus op MEDIA en MIDDELEN vertroebelt keer op keer het belang van waar het echt om gaan: relevant contact met het individu. Daar ligt de sleutel voor het succes in het volgende decennium. We zijn allemaal anders en we willen allemaal anders worden bediend. Het kan! Echt! De techniek is hiervoor al jaren toereikend (al 10 jaar!). We hoeven niet nog meer tools, gadgets, communities en methodes uit te vinden om een effectieve en rendabele dialoog met duizenden klanten te voeren. We moeten het alleen willen doen, het extra werk accepteren en de gevolgen durven te dragen. Zoals zo vaak draait het om kansen en keuzes. We moeten durven KIEZEN!
Kiezen voor lef, kiezen voor visie meer dan techniek, kiezen voor accountabiliy, kiezen voor duurzaamheid in de zin dat je meer tijd moet stoppen in projecten, kiezen voor de dialoog en daarmee kiezen voor een individuele benadering... let op dit is niet de makkelijkste keuze, maar wel de beste en meest logische. De makkelijkste keuze is blijven doen wat je altijd deed. Afwachten. Ja, je stelt eens een nieuwe digitale manager aan, je maakt eens een ipad-app. Of je participeert in een nieuw televisieprogramma. Dit alles in plaats van dat je jouw bedrijfsvoering stukje bij beetje klaarmaakt voor alle gesprekken die gevoerd moeten gaan worden met je klanten.

Voor je het weet ben je 10 jaar verder...

Ja Frank de Boer, Cocu en Kluivert zijn trainer geworden. Davids, Overmars en Reiziger zijn gestopt. Melchiot speelt in Qatar. Maar...Mark van Bommel speelt nog steeds in Oranje en Seedorf en van der Sar behoren nog tot de wereldtop en Bouma is terug bij PSV net als 10 jaar geleden! Met andere woorden in 10 jaar kunnen dingen zich snel ontwikkelen, maar ook net zo makkelijk stilstaan of zelfs achteruit gaan.

Happy New Decennium!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen