maandag 6 september 2010

11 favoriete topics van jouw klant

Als je een concept ontwikkelt voor een bedrijf moet je je best doen om creatief en vernieuwend te zijn. Dat is ook zeker een goed streven, toch is het werk van een moderne concept ontwikkelaar meer dat van een tolk…een vertaler. Het vertalen van lastige marketing- en salestaal enerzijds en de vaak lastig te begrijpen grillen van Jan Consument anderzijds. Heel lang dacht ik dat het alleen ging om dat ene scherpe en prikkelende idee. Alhoewel dit zeker niet onbelangrijk is, kom ik steeds meer tot het inzicht dat het juiste ONDERWERP op het juist MOMENT (en PLAATS) misschien nog wel belangrijker is. 
De kunst is om:

  1. mensen op het juiste moment een van hun lievelingsonderwerpen voor te schotelen
  2. en om van dit lievelingsonderwerp bruggetje(s) te maken naar jouw product of dienst

Energiebedrijf?

Jouw kind             àVerandering in huis? à Energieproduct

Beddenfabrikant?
Jouw gezondheid    àLage rugklachten?    à Bed

Verzekering?
Dromen                àAvontuur?              à Verzekering

Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om het juiste moment en de juiste plaats te vinden om een gesprek aan te knopen. De meevaller is dat de lievelingsonderwerpen van de meeste mensen op twee handen te tellen zijn… nou vooruit 2 handen + 1 vinger!

Dit zijn de lievelingsonderwerpen van jouw klant:

1.    Hun kind & het moederschap

Dit onderwerp is direct al een gesprekstopper. Wil je mensen aan de praat krijgen, dan zijn hun kinderen een gegarandeerde conversatie starter. Internet staat vol met foto’s en verhalen van trotse ouders. Moeders zijn overigens een geweldige doelgroep: zeer actief, commercieel, betrokken. Het praten over kinderen kan overigens ook als je het met mensen wilt hebben over hun toekomst, de inrichting van je huis of over de financiën
Let op: kom bij niet-mama’s en singles niet aan met gepraat over hun (toekomstige) kind

2.    Hun dromen & wensen

Ieder mens heeft een optimaal beeld van zichzelf ergens in zijn achterhoofd: slanker, knapper, meer bereisd, meer kennis, rijker. Veel mensen vinden het fijn en inspirerend om dat ideaalbeeld van zichzelf gepresenteerd te krijgen. Laat iemand zien wat hij of zij kan bereiken en je hebt een gesprek. De valkuil bij dit thema is om niet te zweverig te worden en niet voor de (te makkelijke) productpush te gaan. Dat gevoel bekroop me bijvoorbeeld bij de recente campagne van Hornbach Voorbeeld van hoe het wel kan werken is deze site van KLM 

3.    Hun gezondheid & hun lijf

Dit is een van de meest voorkomende onderwerpen bij familiefeestjes. Hoe gaat het me jou? Hoe sta je er nu voor? Het leven kent zoveel kleine en grote kwaaltjes en zoveel symptomen. Diep van binnen weten we wel hoe we ervoor staan, maar we willen bevestiging zowel van anderen als experts. Mensen beantwoorden zonder problemen allerlei vragen over hun welzijn, de kunst is om dit in een dusdanige context te doen dat mensen zich vertrouwd voelen. Overigens hoeft gezondheid niet te gaan over het hele lijf. Bijvoorbeeld gezondheid koppelen aan nachtrust (en dus het bed) kan prima. Maar ook gezondheid koppelen aan bepaalde vakanties (actief of in een bepaalde natuursetting). Mooie voorbeelden zijn o.a. het afvalsucces van 'Dr.Frank' met Een Kilo Per Week  Maar ook het concept: Je Echte Leeftijd

4.    Hun portemonnee

Geld is het zuurstof van onze maatschappij. Het neemt een hoop zorgen weg als we er genoeg (of meer) van hebben. Hoeveel er bij ons in de portemonnee zit en hoeveel er minder uit kan of hoeveel meer bij is een zeer populair onderwerp. De boeken en websites in de trant van ‘miljonair in een maand’ zijn niet te tellen. Datzelfde geldt voor geldbesparingstips. (typ voor de grap eens ‘besparen’ in bij Google). De persoonlijke portemonnee of het huishoudboekje is ook een perfect gesprekstarter als je daarna met mensen wilt gaan praten over onderwerpen die niet even makkelijk of sexy zijn, zoals energie, verzekeringen of zelfs uitvaart- en overlijdensrisicoproducten. Tegenwoordig beginnen zelfs de banken jou over je portemonnee te adviseren, waar ze in het verleden alleen naar het bedrag onder de streep keken. ING huishoudboekje
Andere voorbeelden zijn Yunoo en Yenom

5.    Zij ten opzichte van anderen?

Een automatisme in menselijk gedrag is het vergelijken. Mensen doen het van nature. Buurtbewoners wijzen op de buurt BBQ naar die buurman met zijn BMW ‘waar doet hij het van?’. Vriendinnengroepen stoten elkaar als een van hun met een knappe kerel aan de arm binnenkomt. Laat mensen vergelijken met anderen en je hebt een gesprek. Een goed voorbeeld is misschien wel de salarisvergelijking: wie heeft dat online niet gedaan? Bijvoorbeeld op de site van Loonwijzer 
Maar het mooiste voorbeeld en online misschien wel behorend tot de meest succesvolle businessmodellen zijn toch de datingformules! Dit is toch de ultieme vergelijking: pas ik bij deze partner? Lexa of Relatieplanet zijn de meest succesvolle merken, maar het fenomeen Branddating was misschien wel het meest origineel en bracht de commerciële wereld samen met de romantische industrie.
        
6.    Hun uiterlijk

In het verlengde van het vergelijkingsthema is het uiterlijk van onszelf en anderen een onderwerp waar we uren over kunnen praten. Hele televisieprogramma’s en magazines worden eraan besteed. Beharing, huidverzorging sinds een paar jaar de mogelijkheden van cosmetische correcties. Online bestaan er talloze tools om jouw uiterlijk te configureren, zoals deze 'opmaaktool' van iVillage

7.    Hun Seksleven

Seks is allang geen taboe meer… zolang het stiekem kan worden besproken. In het openbaar en ten overstaan van vreemden gebeurt het niet al te vaak, maar bij collega’s en tussen vrienden en bekenden is seks een geliefd gespreksonderwerp. Het is op zijn minst een aandachttrekker. Seks kan een uitstekende discussiestarter zijn. Je ziet vooral bij jongerencampagnes dat seks wordt gebruikt, maar dan meer in de ‘zend’ modus. Denk aan de Axe-campagnes (je hoeft alleen op hun homepage te kijken voor een voorbeeld). Het punt is dat niet veel bedrijven het aandurven om hun klanten te vragen naar sexuele details. Philips is een uitzondering, op zich logisch toen zij hun ‘sensual massager’ op de markt brachten: Zo Doe Jij Het en Philips Sextalk

8.    Hun verleden ‘Vroeger’

Vraag mensen naar het verleden of hun jeugd en de verhalen komen los. De school, sportprestaties, eerste liefdes, eerste zoen, maar ook minder ver terug: de eerste baan, de carrièrestappen, gemaakte reizen, enzovoort. Het verleden is een erg fijn onderwerp om te gebruiken omdat het altijd een bepaald sentiment oproept. Nostalgie en weemoed is voor sommige merken erg bruikbaar; denk aan Douwe Egberts, Old Amsterdam, Calvé Pindakaas (wie is er niet groot mee geworden?), Dr.Oetker-Casa di Mamma pizza’s (‘Eet je pizza jongen!’).

Niet voor iedere partij is dit thema geschikt! Voor sommige merken en bedrijven is het te oubollig, die kijken bijvoorbeeld liever naar de toekomst. Hier een interessant voorbeeld wat de laatste tijd op Twitter de ronde doet, waarbij nostalgie wordt gebruikt om een artiest + plaat aan de man te brengen. Een ander bekender voorbeeld wat inspeelt op nostalgie en herinneringen is Schoolbank.

9.    Hun smaak

Over smaak valt te twisten! Groen of rood? Knap of lelijk? Als je ergens iets van vind dan vindt diegene naast je wat anders. Nederland is een land van ‘duizend meningen’ en ’16 miljoen bondscoaches’. Mensen vinden het heerlijk om hun mening te geven. In het verleden had je de hype van sites zoals HotOrNot of FaceTheWorld waar mensen gevraagd werden om andere mensen te beoordelen.

10.Help!?

Mensen zijn van nature empatisch. Als een medemens hulp nodig heeft dan zijn we bereid om met raad en daad te hulp te komen. Als individu is om hulp vragen makkelijk. Post een vraag op een forum of op Marktplaats of stuur een mailtje naar je Facebook of Twittervrienden. Voor bedrijven is dit lastiger, maar zeker niet onmogelijk. We kennen co-creation, Bedrijven vragen om hulp in het ontwikkelen of verbeteren van producten en diensten. Bekend voorbeeld is BlueLab van KLM. Meer recenter ook Douwe Egberts met Libelle en Lays chips vroegen de consument te ‘engagen’ in hun merk en product. Op een ander niveau zijn er ook steeds meer bedrijven die genoeg vertrouwen hebben in hun product om deze voor te leggen aan Testpanels

11.Hun interesses en hobbies

Ieder mens heeft andere interesses en bezigheden. Boten, films, postzegels, vogels, wandelen, architectuur noem maar. Het is misschien niet de makkelijkste benadering maar als je een gesprek opent over een bepaald specifiek aandachtsgebeid weet je zeker dat je de interesse wekt van verzamelaars en fans. Het is de kunst om een breed spectrum aan hobbies en interesses te bestrijken. Een mooi voorbeeld is de site van Clubs 
Hoe hier het bruggetje te maken? Deze gespreksopener is buitengewoon interessant voor verzekeraars. Mensen met een hobby of specifieke interesse heeft, hebben vaak ook een collectie van producten of afbeeldingen die voor hem of haar een hele grote waarde heeft...


Voor iedereen die dit leest: weet je nog meer populaire thema’s of betere voorbeelden dan de sites hier genoemd? Post ze hieronder of zet ze op Twitter www.twitter.com/Dokky

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen